Tietoa meistä

4H:n arvot:

4H:n arvot

Harkinta – Head: Harkinta kuvaa sitä, miten tärkeää ihmisen on jatkuvasti kehittää omaa ajatteluaan sekä pyrkiä kaikessa toiminnassaan rehellisyyteen ja oikeudenmukaisuuteen.

Harjaannus – Hands: Harjaannus tarkoittaa käytännön ja käden taitoja, joita harjoitellaan kaikessa 4H-toiminnassa. Tähän liittyvät tärkeänä osana asenteet, kuten esimerkiksi yritteliäisyys ja ahkeruus.

Hyvyys – Heart: Hyvyys kertoo toisen ihmisen sekä luonnon kunnioittamisesta ja huolenpidosta. Siihen liittyvät myös suvaitsevaisuus, yhteistyötaidot ja hyvä käytös.

Hyvinvointi – Health: Hyvinvointi on kokonaisvaltainen asia, johon liittyvät ihmisen fyysinen ja henkinen tasapaino sekä riittävä aineellinen hyvinvointi. 4H-toimija pystyy luomaan arjen hyvinvointia itselleen ja muille.

Pudasjärven 4H-yhdistyksellä on takanaan paljon toimintavuosia. Yhdistys on perustettu jo vuonna 1929, toisenlaisella nimellä tosin. Alun alkaen yhdistyksemme on ollut maatalouskerhoyhdistys ja nykyinen 4H-liitto perustettiin 1928 Suomen maatalaouskerholiiton nimellä.

Aikojen saatossa on nimien lisäksi vaihtuneet myös toimintamuodot. Aikoinaan on kerhoneuvoja kulkenut polkupyörällä kylillä, marjapensaat kyydillä ja käynyt tarkastamassa lasten ja nuorten viljelypalstoja. Eräs ikäihminen muisteli kasvattaneensa Pudasjärvellä kaalinpäitä! Olennaisesti yhdistyksen toimintaan on myös kuulunut eläinten- ja karjanhoidon opastus.

Tämän päivän 4H:n nuorisotyö kantaa mukanaan hyviä oppeja menneisyydestä. Edelleenkin (ei kerhoneuvoja) vaan toiminnajohtaja matkaa kerhokäynneille sivukylillemme, tosin autolla. Kerhoja ohjaavat nuoret itse. 4H:n porukalla vierailemme myös luonnontuotekursseja pitämässä pitkin pitäjää. Yhdistyksen toiminnassa lapset ja nuoret voivat oppia monenlaista; luonnontuotteiden käyttöä ja luonnossa liikkumista, ruoanlaittoa, liikunnallisia juttuja, kädentaitoja, kestävää kehitystä, yhdessä tekemistä ja suvaitsevaisuutta.

Tekemällä oppii, edelleen! Niin kuin silloin aikanaan kaalinpäitä kasvattaessa!

Vaikka yhdistyksemme pääpaino on nuorisotoiminnassa, tapahtuu meillä myös paljon muuta.

Kierrätysmyymälä TOPI-tori on jo vakiinnuuttanut asiakaskuntansa. Torilta voi tehdä yllättäviä löytöjä ja sopuhintaan vieläpä! Kierrätyshän on päivän sana ja sitä todella kanttaa harrastaa meillä. Tuotteet vaihtuvat nopeaan tahtiin ja siksi kannaattakin piipahtaa torilla tämän tästä. TOPI-torilla työskentelee kaksi asiakaspalvelijaa ja tarjoamme harjoittelupaikkoja kalenteri vuoden aikana aina niin useita kun on mahdollista.

TOPI-torin vierestä löytyy TOPI-tupa ja kädentaitomyymälä. Tiloissamme voit esim. odotella linja-autoa, juoda kahvia sekä porista ihmisten kanssa ja ottaa vaikka nostalgisen Koronapeli-matsin. Meiltä löytyy lapsille leikki- ja askarteluhuone.  Kädentaitomyymälään voi tuoda myyntiin omia käsitöitä, tai ostaa vaikkapa kauniita tuliaisia.

Yhdistyksemme työllistää lisäksi kerhonohjaajia ja viime vuosina myös kesäduunivastaavan. Kesäduuni- kampanja, joka on toteutettu yhdessä Pudasjärven kaupungin kanssa, onkin pitänyt kesäkuukaudet yhdistyksessämme vilkkaina.

Yhdistyksen toimintaa kehitetään koko ajan, joten ideoita ja ajatuksia otamme mielellämme vastaan. Me toimimme Pudasjärveläisiä varten, tervetuloa mukaan!

kanavat, joilla voimme olla yhteydessä sinuun